Bij het kopen van een aanhangwagen voor autotransport komen een hoop regels kijken. Een belangrijk thema is de verlichting van een aanhangwagen. Het is belangrijk om goed zichtbaar te zijn om de veiligheid in het verkeer te kunnen waarborgen. In de afgelopen jaren zijn deze regels regelmatig veranderd. In deze blog brengen we u daarom op de hoogte van de laatste regelgeving rond de verlichting van aanhangwagens.
De regels voor aanhangwagens die gebruikt worden voor autotransport worden bepaald door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zij leggen exact vast aan welke wetgeving een aanhangwagen moet voldoen voordat deze de openbare weg op mag. Wij zetten de belangrijkste regels voor u op een rijtje:
Bent u benieuwd waar u nog meer op dient te letten bij de aankoop van een aanhangwagen voor autotransport? Lees dan ook eens onze blog “Waar op letten bij aankoop aanhangwagen?”.
Wilt u nog meer te weten komen over autotransporters? Kijk dan zeker eens op onze pagina voor autotransporters.
Volgens de regels is kentekenverlichting verplicht wanneer je de openbare weg opgaat en het donker is. Deze verplichte kentekenplaatverlichting zorgt ervoor dat het kenteken van uw aanhangwagen voor autotransport duidelijk zichtbaar is in het donker.
Benieuwd welke kentekenverlichting u voor uw aanhanger moet kiezen? Wij adviseren altijd LED kentekenverlichting. Ten eerste is deze verlichting feller wat ervoor zorgt dat het kenteken van uw aanhanger duidelijker zichtbaar is. Uw kenteken dient namelijk vanaf 20 meter zichtbaar en leesbaar te zijn. Om deze 20 meter altijd te waarborgen kiest u voor LED kentekenverlichting. Tevens is LED verlichting zuiniger.
Zowel in Nederland als België is kentekenverlichting verplicht en behoort het tot de algemene verlichtingseisen voor aanhangers bij een APK-keuring.
Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om eerst de volgende vraag te beantwoorden. Wat is contourverlichting? Contourverlichting is eigenlijk hetzelfde als LED markeringslichten die je op de voorkant, de achterkant en op de zijkanten van de aanhanger plaatst. Nu we weten wat contourverlichting is kunnen we duidelijk antwoord geven op de eerste vraag. Contourverlichting is verplicht, maar hierbij speelt de grootte van uw aanhangwagen wel een belangrijke rol.
Voor de voorkant en achterkant van uw aanhanger geldt dat contourverlichting verplicht is indien de aanhanger breder is dan 2,10 meter. In dit geval dient u zowel aan de voorkant als achterkant twee markeringslichten of contourlichten te hebben. Aan de voorkant dienen deze markeringslichten wit te zijn en aan de achterkant rood.
Voor de zijkant van uw aanhanger is het verplicht om markeringslichten of contourverlichting te hebben wanneer uw aanhanger langer is dan 6 meter. Deze contourverlichting dient oranje of ambergeel te zijn.
Deze driehoek reflector of ook wel rode retro reflector dient als een gevarendriehoek, om aan te geven dat de aanhanger een beperkte snelheid heeft. Doormiddel van de rode driehoek weten andere weggebruikers dit ook. Het is verplicht om deze op de achterzijde van een aanhanger te plaatsen.
Dit is afhankelijk van uw voertuig. Is uw voertuig na 31 december 2012 in gebruik genomen? Dan dient deze voorzien te zijn van een achteruitrijlicht. Dit geldt zowel voor aanhangers met een gewicht van 750 kg en voor aanhangers met een hoger gewicht.
Als uw voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen dient deze voorzien te zijn van ten minste één achteruitrijlicht.
Een aanhanger heeft 2 remlichten. De aanhanger moet voorzien zijn van een remlicht aan de zowel de linker- als rechterkant.
Voor het rijden met kapotte of defecte verlichting ontvangt u een boete die op kan lopen tot €150 euro. Wanneer u op de openbare weg rijdt met een aanhangwagen met kapotte lampen loopt u het risico om aan de kant gezet te worden door de politie. Benieuwd hoe het komt dat dit bedrag kan verschillen? De boete voor ondeugdelijke verlichting van uw aanhangwagen is afhankelijk van welke lamp kapot is en of u binnen- of buiten de bebouwde kom langs de kant wordt gezet.
Voor het onnodig voeren van uw mistlicht kunt u een boete van € 150 krijgen. U mag namelijk alleen de mistlampen op uw aanhanger gebruiken wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt. Doordat mistlicht zeer fel is, kunt u medeweggebruikers verblinden wanneer u mistlicht voert terwijl het niet nodig is.
Wanneer u problemen hebt met de LED verlichting van uw aanhangwagen voor autotransport, kunt u altijd de wegenwacht inschakelen. De wegenwacht wil ten koste van alles onveilige situaties in het donker voorkomen.
De manier waarop u een potentiële boete kan voorkomen is door reservelampen bij u te hebben. Wanneer de politie u staande houdt met defecte verlichting heeft u de kans dat u er vanaf komt met alleen een waarschuwing als u het probleem ter plekke kunt oplossen. Dit kan dus bijvoorbeeld door altijd reserve lampen bij u te hebben.
Wanneer u de openbare weg opgaat en de kentekenverlichting van uw aanhanger defect is, kunt u een boete van €50 ontvangen.
Dit is afhankelijk van de maximale toelaatbare massa van de aanhanger. Heeft u een aanhanger met een maximaal toelaatbare massa tot 750 kg? Dan is het verplicht om een mistachterlicht te hebben. Hierop is echter één uitzondering! Wanneer het trekkende voertuig geen mistachterlicht heeft, dan is een mistachterlicht bij de aanhanger ook niet nodig.
Bij een aanhanger met een maximaal toelaatbare massa van meer dan 750 kg is een mistachterlicht verplicht wanneer deze aanhanger na 31 december 1997 is gebouwd. Is de aanhanger voor 31 december 1997 gebouwd, dan hoeft de aanhanger niet standaard voorzien te zijn van een mistachterlicht.