31-10-2023

Uw autotransporter voorbereid op de winter

Uw autotransporter in de winter

Als de temperaturen dalen en de dagen korten, dan zijn er enkele belangrijke zaken die iedereen zelf wel kan invullen.

Denk aan uw verlichting; zien, maar nog belangrijker ook gezien worden, is belangrijk. Wat er aan verlichting verplicht is, hebben we al eerder uitgelegd en kunt u hier nalezen. Voor uw rit even de verlichting controleren kost weinig tijd, maar verhoogd een ieders veiligheid.

Een minder voor de hand liggend aspect zijn uw banden. Velen denken, die aanhangwagen volgt wel, als ik op het trekkend voertuig maar goede banden heb. Natuurlijk zijn die belangrijk, maar een goede grip van de banden op uw aanhangwagen kan wel degelijk het verschil maken. Denk aan gladde condities, zodat een beladen aanhangwagen niet naar de slootkant glijd, maar voldoende profiel en een juiste bandenspanning zorgen ook voor een kortere remweg.

Wettelijk is een minimale profieldiepte van 1.6mm ook op uw aanhangwagen verplicht. Over de juiste bandenspanning informeren we u graag hier.

Dat de remmen belangrijk zijn begrijpt eigenlijk iedereen wel. Een goed onderhouden remsysteem zorgt voor een kortere remweg en voorkomt het scheef trekken bij hard remmen. Het kan net die paar meter schelen!

 

Minder voor de hand liggend is de gehele (elektrische) installatie van een aanwezige lier.

Handlier:

Hier zijn voornamelijk schoonhouden, een controle van de lierkabel op breuken/slijtage en het smeren van enkele punten belangrijk. Al-Ko geeft voor de ons gemonteerde handlier op, dat de volgende punten regelmatig gesmeerd dienen te worden:

  • Trommelnaaf„
  • Tandkrans„
  • Lagerbussen van de aandrijfas„
  • Schroefdraad van de slinger (model afhankelijk)

Elektrische lieren:

Onderhoud aan de elektrische lier is minimaal. Natuurlijk controleert u de staat van de lierkabel, maar smeren is vrijwel onnodig. U kunt de vrijloophandel met een licht smeermiddel inspuiten, alle verdere delen zijn af fabriek van voldoende smering voorzien en dienen uitsluitend na een evt. reparatie opnieuw te worden gesmeerd.

Bij een elektrische lier is de accu meestal de zwakste schakel.

Dalende temperaturen verminderd de capaciteit en bij een lagere spanning is een veel hogere stroomsterkte nodig voor een zelfde vermogen. Op autotransporters met een elektrische lier zijn twee soorten stroominstallaties mogelijk:

  • stroom vanuit de accu van het trekkend voertuig.
  • een eigen boordaccu op de aanhangwagen

Stroom vanuit de accu van het trekkend voertuig:

Indien u de auto accu gebruikt als stroomleverancier, dan is een kabel met stekker verbinding noodzakelijk. Controleer regelmatig, maar zeker voor de winter deze kabel op eventuele beschadigingen. Daarnaast raden we aan de stekkerverbindingen in te spuiten met een contactspray. Door vervolgens enkele malen de stekker er in én weer uit te halen, verdeelt u de spray.

Hiermee verminderd u de kans op aanvriezen en verlaagd u de overgangsweerstand. Zo doet u zichzelf een plezier!

Een eigen boordaccu op de aanhangwagen:

Hier is het opladen van de accu de belangrijkste factor in het wel of niet kunnen lieren. Vrijwel alle Algema Fit-Zel autotransporters van na 2020 zijn voorbereid op een zo eenvoudig mogelijk laden van uw accu:

  • Aan de voorzijde is een oplaadpunt aangebracht waarop u met de (meegeleverde) 12V stekker een (druppel-)lader kunt aansluiten. Gebruik van een dergelijke lader zorgt voor een optimale conditie van de accu en het verlengt de levensduur aanzienlijk.
  • De 13-polige stekker is volledig aangesloten. Indien op het trekkend voertuig ook deze laadstroom (pool 10) is aangesloten in de contactdoos, dan wordt tijdens het rijden de accu bijgeladen. Let op, indien u uitsluitend korte stukken rijdt, zal dit onvoldoende zijn. Dan is de losse acculader een must!