07-04-2023

Een transporter laadvloer tussen of boven de wielen?

De moderne auto’s worden met de dag breder. Toch zijn er nog steeds autotransporters op de markt met de laadvloer tussen de wielen. Maar is dit beter dan een autotransporter laadvloer boven de wielen?

Bij sommige toepassingen is die keuze een goede optie. Bijvoorbeeld wanneer u een kleine auto achter de camper mee wilt nemen. Die auto’s zijn altijd smaller, lichtgewicht en beschikken over voldoende bodemvrijheid.

Het gebruikelijk nadeel van de laadvloer tussen de wielen (de kleine 50 cm extra breedte) kan hier zelfs een voordeel zijn. De aanhangwagen is goed zichtbaar achter de camper.

Autotransporter laadvloer tussen of boven de wielen | Gedion

Wat zijn de kenmerkende verschillen?

Wanneer u de autotransporter professioneel gebruikt, wilt u een autotransporter laadvloer kiezen welke past bij wat u wilt vervoeren. Om een weloverwogen keuze te maken zetten we daarom de voor- en nadelen op een rij.

Transporter laadvloer tussen de wielen:

De voordelen:

  • Een lagere laadvloer
  • Dus een kleinere oprijhoek en een lager zwaartepunt

De nadelen:

  • Brede auto’s passen niet
  • Velgen beschadigen snel wanneer het net wel/niet past
  • Bij laag liggende auto’s bestaat de kans dat u de deuren niet over de spatborden kunt openen
  • De aanhangwagen is bijna altijd 250 cm breed. Dit is onpraktisch wanneer u door steden rijdt.

Transporter laadvloer boven de wielen:

De voordelen:

  • Ook brede auto’s passen probleemloos
  • Geen hoge opstaande rand/spatborden wat de kans op beschadiging van de velgen verkleint
  • Deuren kunnen altijd open
  • Een tot 50 cm smallere totaalbreedte

De nadelen:

  • Een hoger zwaartepunt. Wilt u toch een laadvloer boven de wielen? Met de Algema Fit-Zel pendelaswielophanging heeft u een perfecte wegligging.
  • Een grotere oprijhoek wanneer de opbouw niet kantelbaar is. Langere rijplaten zijn hierbij noodzakelijk en er is altijd een grotere knik in de helling.

Bij een kantelbare autotransporter met de laadvloer boven de wielen is de oprijhoek door de lange, knikvrije helling juist minimaal. Is dat wat u zoekt? Dan zoekt u onze EURO en EURO-TRANS modellen.

Waar moet u nog meer op letten bij een transporter laadvloer? 

De voor- en nadelen helpen u op weg. Bij professioneel gebruik is het belangrijk om op een aantal extra aandachtspunten te letten.

Open of gesloten autotransporter

Wilt u auto’s in een gesloten autotransporter vervoeren? Houd er rekening mee dat dit uitsluitend kan met een laadvloer boven de wielen. De totale breedte wordt namelijk nog belangrijker. De spiegels van de te laden auto moeten namelijk ook binnen de opbouw passen. Een huif of gesloten opbouw moet dan ook minimaal 220 cm breed zijn. Dit is niet mogelijk is met de laadvloer tussen de wielen.

Laadvloer in combinatie met oprijwagen

Kies bij een aanhangwagen, die onderdeel uitmaakt van een combinatie met een oprijwagen, voor een laadvloer boven de wielen. Helemaal wanneer u de wens heeft om door te kunnen rijden over de autotransport aanhangwagen en deze niet af wilt koppelen. Het hoogteverschil (vloerhoogte) tussen de laadvloer van de transporter en oprijwagen is dan minimaal of is gelijk aan elkaar.

Euro trans koffer | Gedion
Gesloten opbouw, totale opbouw breedte buitenwerks 230cm
Blitzlader | Gedion
Met doorlaadmogelijkheid, vloerhoogtes die niet veel afwijken.
Speeder Euro-Trans autotransporter | Gedion
Een identieke vloerhoogte, eenvoudig doorladen!
ALGEMA FIT-ZEL 220 breed | Gedion
Meer laadbreedte zonder een extreme totaalbreedte