15-09-2023

De beste trekhaakhoogte bij aanhangwagens

We horen u al denken, wat is er nu belangrijk aan de trekhaakhoogte van mijn auto?

Eigenlijk alles!

Op sommige bedrijfswagens na, is het vaak niet of nauwelijks mogelijk om de trekhaakhoogte te wijzigen. Trekhaken worden ontworpen en goedgekeurd voor uw specifieke (bedrijfs-)autotype. Iets anders monteren is technisch vaak niet mogelijk en daarnaast onverstandig.

De wetgever stelt eisen aan de trekhaak fabrikanten. De hoogtes vallen hierdoor zoveel mogelijk binnen bepaalde normen, zodat de auto en aanhangwagen perfect op elkaar aansluiten.

Beladen en onbeladen trekhaakhoogte

Voor een trekhaak is onbeladen een hoogte van het hart van de kogel tussen de 38 en 45 cm verplicht.
Beladen dient dit te zijn tussen de 35 en 42 cm.

Aanhangwagen constructeurs hanteren deze normen. U bent ervan verzekerd dat de autotransporters van ALGEMA FIT-ZEL hier aan voldoen. Zit de aanhangwagen onbeladen op 45 cm en heeft uw auto juist de laagste positie van 38 cm? Dan is de wettelijk toegestane marge van 7 cm vaak een (te) groot verschil.

Vooral bij bestelwagens komt een zeer lage trekhaakhoogte veel voor. Fabrikanten willen de instap naar de laadruimte zo laag mogelijk houden, waarbij u de deuren of achterklep nog wel over de trekhaak heen open kunt maken. Omhoog plaatsen is in dat geval niet mogelijk.

Trekhaakhoogte aanhangwagen | Gedion

De gevolgen van een verkeerde trekhaakhoogte

Een verkeerde trekhaakhoogte beïnvloed de kogeldruk die op het trekkend voertuig wordt uitgeoefend. De juiste kogeldruk is essentieel en heeft een grote invloed op het weggedrag van een voertuig dat een aanhanger trekt.

Wist u dat een van de belangrijkste oorzaken van het slingeren achter de auto komt door een verkeerde kogeldruk?

Met een te hoge en te lage trekhaakhoogte, hangt een aanhangwagen of autotransporter schuin achter de auto. Bij een tandemas aanhangwagen betekent dit dat de wieldruk van de voor- en achterbanden ongelijk zijn. We zien situaties voorbij komen waarbij de banden van 1 as in de lucht hangen en geen contact maken met het wegdek. U begrijpt dat het zorgt voor gevaarlijke wegsituaties, maar ook de kans op een klapband (overbelasting van de 2 andere banden) vergroot.

Het niet vlak liggen van de aanhangwagen heeft dus hetzelfde effect als een zeer ongelijk verdeelde belading. Ook voor de techniek en constructie van uw aanhangwagen heeft dit gevolgen. Een constant verkeerde trekhaakhoogte zorgt voor een belasting op alle auto en aanhangwagen onderdelen, bijv. de geschroefde of gelaste dissel. Deze zijn ontworpen om een maximale neerwaartse belasting te weerstaan, die u in deze situatie met soms 100% overschrijdt. De schuine stand van de aanhangwagen beïnvloed daarnaast de levensduur van de assen door de onevenredige belasting.

Aanpasbare trekhaakhoogte bij ALGEMA FIT-ZEL autotransport aanhangwagens

Bij onze Euro-Trans modelserie is een verkeerde kogelhoogte zelfs onmogelijk!

Trekkaakhoogte oplooprem aanhangwagen autotransporter

Onze oplossingen:

Aanpasbare montage van de oplooprem

Onze dissels zijn standaard voorzien om een oplooprem tot op wel 4 posities (*) te monteren. Daarmee is deze naar wens bovenop, tussenin (op 2 posities) of zelfs onder de dissel te monteren. De marge van 7 cm die binnen de wettelijke normen valt, is zo ruimschoots te compenseren. Op deze manier hangt de aanhangwagen optimaal en veilig achter uw auto.

* = Model Euro-Trans, overige modellen 2 posities.

De onafhankelijke pendelas wielophanging

Onze modellen AT en EURO-TRANS zijn standaard uitgerust met de geheel onafhankelijke pendelas wielophanging. Het woord pendelas verklapt eigenlijk al alles. De wielophanging heeft scharnieren. Daarmee behouden ze zelfs bij een te lage of te hoge trekhaakhoogte alle 4 de wielen een evenredig contact met het wegdek én een gelijke wieldruk.

Hoe dat functioneert leggen we u op deze pagina graag uit.

Algema Fitzel Euro-Trans pendelas | Gedion

En uw aanhangwagen?

Veel autotransporters zijn gebouwd met (geschroefde-) V-dissels, waarbij de oplooprem met de kogelkoppeling bovenop de disselbenen gemonteerd zijn. Het verlagen is hier vaak lastig of zelfs onmogelijk. Verhogen kan meestal eenvoudig, door tussen de oplooprem en dissel opvulplaten te leggen.

Laat dit wel door professionals doen, zodat zij ook ervoor zorg dragen dat o.a. uw remkabels vrij blijven lopen.