De vraag krijgen we vrijwel dagelijks: verkopen jullie ook een 3-assige autotransporter?
Jazeker hebben we die, de ALGEMA FIT-ZEL UNITRANS. Met 3 keer een 1.500 kg as en een geheel in dubbel profiel uitgevoerde dissel, is het een echte krachtpatser. Daarnaast is er natuurlijk ons MODEL DUO. De versie voor het transport van zeer lange of 2 normale auto’s. De DUO is naar keuze als tandem- of tridemas versie verkrijgbaar.
Toch verkopen we, voor vervoer van 1 (bedrijfs-)auto, vaker de Euro-Trans met 2 assen.
Wat zijn dan eigenlijk de verschillen tussen deze autotransporters?
Een 3-assige autotransporter kopen heeft zijn voordelen:
De nadelen van een autotransporter met 3 assen:
*= in vergelijking met een 2-assige aanhangwagen met rubber geveerde assen. De 2-assige Euro-Trans met de geheel onafhankelijke pendelas wielophanging is zelfs stabieler dan een 3-assige autotransporter.
Kenmerken van de pendelas wielophanging zijn:
ALGEMA FIT-ZEL bouwt zijn aanhangwagens voor 80 tot 95% grotendeels uit aluminium. Het laadvermogen is voor veel van onze klanten dan ook zeer belangrijk, zeker met de opkomst van de hybride en elektrische auto’s.
En dan ontstaat er een groot verschil:
Type | Afmetingen | Technisch laadvermogen | Bruto laadvermogen | Ledig gewicht | Netto laadvermogen |
---|---|---|---|---|---|
Euro-Trans 35-22/60X | 6000x2180mm | 3.500kg | 3.500kg | 680kg | 2.820kg |
Uni-Trans 35-22/60T | 6000x2200mm | 4.500kg | 3.500kg | 890kg | 2.610kg |
Dat technisch hogere laadvermogen is natuurlijk prettig indien u altijd een (te) zware lading vervoerd, maar bij een controle werkt dit direct in uw nadeel. U bent gewoon sneller overbeladen.
In het voorbeeld gaan we uit van 2 aluminium aanhangwagens. De meeste concurrenten bouwen hun 3-assers alleen maar in volledig stalen versies. Het gewichtsverschil is dan natuurlijk nog veel groter, tot ver over de 300kg!
Voordelen van een autotransporter met 2 assen:
** De pendelaswielophanging is standaard op onze modellen Euro-Trans en AT.
*** 10″ wielen draaien meer omwentelingen over dezelfde afstand, bij zware belading is het bijhouden van de bandenspanning zeer belangrijk om oververhitting te voorkomen. Warmlopen en te lage bandenspanning zijn de grootste oorzaken van klapbanden.