11-04-2023

Een autotransporter met een vaste opbouw of een kantelbare laadvloer?

Oprijwagens voor professioneel autotransport zijn er in diverse uitvoeringen:

  1. Met een vaste laadvloer
  2. Met een kantelbare laadvloer
  3. Met een knikbaar chassis
  4. Met een schuifplateau

ALGEMA FIT-ZEL levert de 1e drie varianten autotransporters in meerdere uitvoeringen en op vele merken.
Bij een versie met een schuifplateau is er, als lichte vrachtwagen, al snel een te laag laadvermogen om een brede inzet mogelijk te maken. Zeker met de moderne, steeds zwaardere auto’s. Dat model hebben we niet in ons leveringsgamma.

Wat zijn de mogelijkheden en verschillen eigenlijk?

MAN TGE autotransporter vaste opbouw
Vaste opbouw: MAN TGE / VW Crafter autotransporter met vaste opbouw
MB Sprinter Blitzlader autotransporter
Knikbaar chassis: Mercedes Spinter Blitzlader 2 met dubbele cabine
Knikbaar chassis: Iveco Daily Blitzlader HD met knikbaar chassis
VW T6.1 Speeder autotransporter
Kantelbare laadvloer: Volkswagen Transporter T6.1 Speeder 2 Autotransporter
Algema Fitzel autotransporter vaste opbouw Ford Transit

De vaste opbouw:

Het woord zegt het al, de laadvloer van dit type „autoambulance” waarop de auto’s komen te staan is vast gemonteerd op het chassis. Al dan niet uitgevoerd met een dichte tussenvloer en achter de cabine een flyover. Een veel voorkomende autotransporter, die zeker in Nederland nog veel op B-rijbewijs gekocht wordt.

De voordelen:

  • Een lagere aanschafprijs, er zijn nauwelijks aanpassingen nodig aan het chassis
  • Minder bewegende delen t.o.v. versies met een kantelbare vloer of knikbaar chassis
  • Een hoog laadvermogen*

De nadelen:

  • Een hogere laadvloer t.o.v. speciale chassis zoals de Speeder 2
  • Altijd met een knik in de laadvloer, zeer lage auto’s kunnen vastlopen
  • Veelal een steilere oprijhoek
  • Lange, veelal zware, rijplaten zijn noodzakelijk

* = Op C-rijbewijs en afhankelijk van het basisvoertuig. Bij een B-rijbewijs versie komt u altijd laadvermogen te kort.

Lees hier meer over de mogelijkheden van deze opbouwvariant.

Algema Fitzel Autotransporter Speeder 2 Ford Transit

De kantelbare opbouw: de Speeder 2

Een van de lichtste autotransporters op de markt, de Algema Fit-Zel Speeder 2 op basis van de Volkswagen Transporter T6.1 of de Ford Transit. Met een kantelbare laadvloer, gemonteerd op ons zeer stabiel, lichtgewicht, chassis, ontstaat een voertuig met een daadwerkelijk leeggewicht vanaf 2.100kg.*

De Speeder 2 is een autotransporter op B-rijbewijs (VW T6.1) óf C-rijbewijs (Ford Transit), maar altijd wel een met een officieel technisch draagvermogen van 4.710kg.

De voordelen:

  • Een zeer lage laadvloer door montage van compacte wielen en een uniek chassis
  • Gekanteld ontstaat een geheel knikvrije helling
  • Zeer korte en brede rijplaten, op- en afrijden is eenvoudig en veilig
  • Eenvoudige bediening via bedieningspaneel in cabine en draadloze afstandsbediening
  • Veel snelller laden en lossen, zonder zware fysieke inspanningen
  • Een hoog technisch laadvermogen
  • Zeer compact voertuig (VW t6.1), ideaal in de stad.

De nadelen:

  • Een hogere aanschafprijs dan een vaste opbouw
  • Een B-rijbewijs heeft een wettelijke beperking qua laadvermogen tot 3.500kg
  • Kleinere cabine (VW T6.1) t.o.v. andere bestelwagens.

* = Ledig gewicht afhankelijk van gekozen basisvoertuig (handgeschakeld/automaat/opties) en uitrusting van de Speeder 2 ombouw.

Lees hier meer over de mogelijkheden van deze opbouwvariant.

Het knikbare chassis: de Blitzlader 2

Een geheel ander concept, bij de Blitzlader 2 wordt het originele chassis vrijwel direct achter de cabine verwijderd en vervangen door het lichtgewicht dubbelassig chassis van Algema Fit-Zel. Hiermee verandert een B-rijbewijs variant in een vrachtwagen, dus op C-rijbewijs, met een riant laadvermogen en een extreem snelle laad en los tijd.

De voordelen:

  • Het knikken van de laadvloer én het uitschuiven van de rijplaten gebeurd volledig elektrisch/hydraulisch via een afstandsbediening
  • Laden en lossen geschied zonder een zware fysieke belasting, ideaal voor de senior medewerker
  • De auto is binnen 10 seconden gereed om te laden of te lossen
  • Er ontstaat een volledig knikvrije helling, ook laagliggende auto’s zijn eenvoudig te laden/lossen
  • Er is een hoog laadvermogen tot 3.300kg beschikbaar*
  • Veel compacter dan een schuifplateau met identiek laadvermogen, ideaal in de stedelijke omgeving
  • Met standaard luchtvering is het rijcomfort onovertroffen

De nadelen:

* = Afhankelijk van het basisvoertuig.

Lees hier meer over de mogelijkheden van deze opbouwvariant.

Blitzlader HD autotransporter

Het heavy duty knikbare chassis: de Blitzlader HD

Deze doorontwikkeling van de Blitzlader 2 combineert het beste uit 2 werelden. Ontworpen met een geheel nieuw, sterk maar lichtgewicht, knikbaar, chassis met daarin opgenomen de originele Iveco Daily achteras. Het resultaat, een laadvermogen tot maar liefst 3.900kg én ook nog eens volledig inzetbaar een aanhangwagen gewicht van 3.500kg door het onovertroffen treingewicht van maar liefst 10.500kg.

De voordelen:

  • Het knikken van de laadvloer én het uitschuiven van de rijplaten gebeurd volledig elektrisch/hydraulisch via een afstandsbediening
  • Ook de uitzwenkbare trekhaak wordt via de afstandsbediening geactiveerd, knikken met de trekhaak uitgezwenkt is onmogelijk door een beveiliging
  • Laden en lossen geschied volledig zonder zware fysieke belasting, ideaal voor de senior medewerker
  • De auto is binnen 8 seconden gereed om te laden of te lossen
  • Er ontstaat een volledig knikvrije helling, ook laagliggende auto’s zijn eenvoudig te laden/lossen
  • Er is een hoog laadvermogen tot 3.900kg beschikbaar
  • Extra brede en extra lange laadvloer (tot 620x230cm), ook geschikt voor grote (bestel-)auto’s
  • Veel compacter dan een schuifplateau met identiek laadvermogen, ideaal in de stedelijke omgeving
  • Met standaard luchtvering is het rijcomfort onovertroffen
  • 2-assig voertuig, ideaal bij internationale inzet door lagere tolheffing als een 3-assige versie.

De nadelen:

  • Een hogere aanschafprijs t.o.v. een vaste opbouw
  • T.o.v. Blitzlader 2 is er hier geen keuze in merk of type: altijd Iveco Daily
  • Altijd op C-rijbewijs, lees hier de voordelen van die keuze.

Lees hier meer over de mogelijkheden van deze opbouwvariant.