12-08-2024

De tachograaf en autotransport, hoe zit dan nu eigenlijk.

Er gaan veel misverstanden rond over de tachograaf verplichting. De bij ons meest gehoorde:

  • Het is met een personenauto nooit nodig
  • Het hoeft alleen in het buitenland
  • Ik blijf binnen 100km van mijn woonplaats
  • Alleen beladen is het noodzakelijk.

Helaas, als u autotransport doet met een aanhangwagen, dan zijn alle bovenstaande stellingen onjuist. Bij een oprijwagen (een autotransporter op basis van een chassis cabine bestelwagen) is er altijd een verplichting!

Dus er is ook een tachograaf in mijn SUV verplicht?

Ja, dat kan zomaar eens de waarheid zijn. Er is veel vaker een verplichting voor een tachograaf dan u denkt. Twee voorwaarden zijn er wel: er moet een trekhaak gemonteerd zijn en u doet zakelijk transport.

We leggen het uit.
De 1e voorwaarde is dat u goederen vervoerd, waarbij de totale toegestane massa van de combinatie, dus de aanhangwagen inbegrepen, meer dan 3.500kg bedraagt. Heeft u dus gewoon uw achterbank volgeladen en trekt u geen aanhangwagen, dan is er niets aan de hand. Maar als er een aanhangwagen is aangekoppeld en de combinatie dan meer dan 3.500kg mag wegen (dus ook onbeladen), dan moet u verder lezen!

Het is dus niet altijd verplicht?

Nee, er zijn uitzonderingen, waarvan bijv. ook uw loodgieter gebruik kan maken. Die uitzonderingen zijn te uitgebreid om hier te beschrijven, op de site van de Inspectie leefomgeving en transport vindt u een invultool:

Tachograaf, verplicht of niet?

Concentreren we ons op onze branche, die van autotransporters en heeft u die achter uw SUV of bestelwagen gekoppeld, dan is dat geen uitzondering. Bij autotransport, met een aanhangwagen of op een oprijwagen, is een tachograaf altijd verplicht.
U komt op de website zeker de keuze tegen: Speciaal voor reparatie- of wegsleepwerk. Die uitzondering geldt exclusief voor bergingsbedrijven tijdens bergingswerkzaamheden, niet voor het autobedrijf.

Ook bijv. een Mercedes Sprinter oprijwagen, die u als 3.500kg versie heeft ingeschreven, heeft de verplichting. In 98% van de tijd rijdt u daarmee namelijk overbeladen en komt dus boven de 3.500kg uit!

Ik kan dus beter meteen het vrachtwagen rijbewijs halen?

Dat is natuurlijk een optie, maar een SUV of bestelwagen met aanhangwagen, biedt nog steeds veel voordelen. Die SUV kunt u privé gebruiken, met beide mag u sneller rijden (zonder aanhangwagen) en ze verbruiken minder. Het totale exploitatieplaatje is zeker voordeliger.
Met een personenauto of bestelwagen, die ingeschreven is voor het B-rijbewijs, bent u daarnaast nog vrijgesteld van de code-95 verplichting. En daarvoor moet u elke 5 jaar nascholing doorlopen.