12-08-2024

De senior medewerker inzetten in autotransport, maak het hem makkelijk!

In steeds meer autobedrijven is de senior medewerker niet meer weg te denken. Gepensioneerden die nog graag 2 of 3 dagen in de week hun handen uit de mouw steken en zo een leuke aanvulling hebben op hun pensioen. Veelal met plezier, maar vooral trouw, voeren ze allerlei hand en spandiensten uit, veelvuldig in autotransport. Ingekochte auto’s ophalen, auto’s naar de spuiter brengen, gestrande auto’s „bergen” of het uitvoeren van de aangeboden haal en breng service.

Die oudere medewerker wilt u natuurlijk graag zo lang mogelijk fit zijn werk laten doen. Daarin kunnen we behulpzaam zijn!

We horen het u al denken. De gepensioneerde van nu is veelal fitter dan 2 generaties terug, maar ook ouder. Op je 60-ste met pensioen is nu eenmaal geen gewoonte meer.
En toch sturen veel autobedrijven de „rij opa’s” op pad met oprijwagens met slechts 30cm brede, zware stalen, oprijplaten. Met stalen lierkabels die lastig afrollen doordat de staalkabel eenvoudig zichzelf vastklemt.
Of met een 1.200kg zware 3-assige aanhangwagen, die in een gunstig geval al wel aangekoppeld klaar staat. Van zoiets handmatig verzetten wordt niemand vrolijk.
Wil je dus die senior behouden, hem nog zo lang mogelijk aan je bedrijf binden, dan moet je het bovenstaande helemaal niet willen.

Hoe kan het anders?

Door het werk veel lichter te maken. Bijv. met een aanhangwagen die zich als enkelasser laat verplaatsen. Met lichtgewicht, maar 53cm brede, aluminium rijplaten, die ook nog eens dik een meter korter zijn, doordat de aanhangwagen kantelt. Onze Algema Fit-Zel Euro-Trans is zo’n model.

Liever een zelfrijdende oprijwagen? Ook dat kan eenvoudiger, nagenoeg al onze versies hebben een kantelende laadvloer of knikbaar chassis. De rijplaten (ook 53cm breed) of het gehele oprijplatform laten zich meestal met een druk op de knop uit (en in) schuiven. Dat kantelen of knikken, ook per drukknop, zorgt ervoor dat de gehele oprijbaan zonder een knik is.

Dat zal wel wat kosten dan?

Een ding is zeker, een ALGEMA FIT-ZEL autotransporter is nooit het koopje van de week. Kwaliteit en innovatie gaan slecht samen met goedkoop. De restwaardes zijn daarentegen ook geweldig, dus afschrijvingen minimaal.
En wat is duur, als u uw personeel langer aan uw bedrijf bindt? Als medewerkers met plezier en zonder hoge inspanningen, hun taken uitvoeren. Trots zijn dat ze met hoogwaardig gereedschap mogen werken en overal zelfstandig hun job kunnen uitvoeren.
In tijden van personeelsschaarste tellen alle factoren mee. De hogere investering kan dus zomaar de goedkoopste optie zijn.