Over de banden van uw aanhangwagen of autotransporter valt veel te schrijven. Het belangrijkste is toch wel de bandenspanning.
De essentie van een veilig weggedrag is de juiste bandenspanning. Een verkeerde bandendruk heeft gevolgen voor uw wegligging, de slijtage en daarmee op de levensduur van uw banden. Het vergroot de kans op een klapband, uw brandstofgebruik en uiteindelijk op het milieu.
Waar moet u op letten en hoe weet u welke bandenspanning voor uw autotransporter de juiste is? We vertellen u er alles over.
Te lage bandenspanning:
Te hoge bandenspanning:
De bandenspanning van autotransporters, zowel als aanhangwagen of de zelfrijdende oprijwagen, ligt meestal hoger dan die van gewone personenauto’s. Deze banden zijn ontworpen voor een hogere belasting. Dat betekent vaak dat u deze (aanhangwagen banden) ook niet bij een tankstation kunt oppompen. Met een eigen compressor of bij uw (banden)leverancier/garage lukt dit vanzelfsprekend wel. Het is belangrijk om de banden regelmatig te checken voor een goede bandenspanning.
We kunnen hier een tabel plaatsen van alle beschikbare maten en de bijhorende spanning. Maar het aantal maten wijzigt constant en ons overzicht zal snel verouderd zijn.
Gelukkig is er een oplossing!
Op de meeste aanhangwagens is de bandenspanning op de zijkant aangegeven met een sticker. Maar natuurlijk kan de sticker onleesbaar zijn of zit deze er niet meer. Wat dan?
Gelukkig is er een oplossing: op elke band is de spanning op de wang af te lezen. Deze kan aangegeven zijn in psi, kPa of bar.
Geeft uw bandenspanningsmeter slechts een van de eenheden aan? Dan hebben wij een handige manier om deze om te rekenen:
Op onze Algema Fit-Zel aanhangwagens zijn de volgende bandenmaten het meest voorkomend:
Vergeet ook niet regelmatig de verdere staat van uw banden te controleren. Oude banden met droogtescheuren verhogen de kans op klapbanden en wettelijk is 1.6mm aan profieldiepte ook op uw aanhangwagen verplicht.
Bij auto’s is de bandenspanning vaak makkelijker terug te vinden dan bij aanhangwagens.
Bijna altijd is in een van de deursponningen een tabel terug te vinden met de benodigde bandenspanningen. Is die niet meer aanwezig? Dan staat deze ook vermeld in uw instructieboekje. En als laatste redmiddel, natuurlijk ook op de wang van de banden.
Deze kan aangegeven zijn in psi, kPa of bar.
Geeft uw bandenspanningsmeter slechts een van de eenheden aan? Gebruik dan onderstaand hulpmiddel om het om te rekenen:
Bij bedrijfswagens kan de bandenspanning op de voor- en achteras verschillen!
Het beste moment om de bandenspanning van uw aanhangwagen of autotransporter te meten is wanneer deze ongeveer 2 uur stilstaat. Met warme banden is een controle onbetrouwbaar.
Een goede richtlijn is om maandelijks uw bandenspanning te controleren. Het beste is om deze controle met een eigen (of in ieder geval hetzelfde) toestel uit te voeren. Afwijkende waarden vallen dan het snelste op.