24-04-2023

Bandenspanning autotransporter: wat moet u aanhouden?

Over de banden van uw aanhangwagen of autotransporter valt veel te schrijven. Het belangrijkste is toch wel de bandenspanning.

De essentie van een veilig weggedrag is de juiste bandenspanning. Een verkeerde bandendruk heeft gevolgen voor uw wegligging, de slijtage en daarmee op de levensduur van uw banden. Het vergroot de kans op een klapband, uw brandstofgebruik en uiteindelijk op het milieu.

Waar moet u op letten en hoe weet u welke bandenspanning voor uw autotransporter de juiste is? We vertellen u er alles over.

bandenspanning aanhangwagen FIT-ZEL Uni-Trans

De risico’s en gevolgen van een te lage of te hoge bandenspanning op uw autotransporter.

Te lage bandenspanning:

  • Een grotere kans op een klapband (bij het warmlopen van de banden).
  • (Sterk) verminderde wegligging met een grote kans op slingeren (aanhangwagen)
  • De banden slijten sneller en ongelijk. De randen worden snel glad, terwijl in het midden nog volop profiel aanwezig is.
  • Brandstofverbruik neemt toe.
  • Dus ook een hogere milieubelasting.

Te hoge bandenspanning:

  • Verminderde wegligging. Er is minder contactoppervlakte en de band veert minder.
  • Een langere remweg.
  • De banden slijten sneller en ongelijk.
  • En ook hier een grote kans op een klapband.
Bandenslijtage bij te hoge of lage bandenspanning aanhangwagen | Gedion

Wat is de juiste bandenspanning voor uw autotransporter?

De bandenspanning van autotransporters, zowel als aanhangwagen of de zelfrijdende oprijwagen, ligt meestal hoger dan die van gewone personenauto’s. Deze banden zijn ontworpen voor een hogere belasting. Dat betekent vaak dat u deze (aanhangwagen banden) ook niet bij een tankstation kunt oppompen. Met een eigen compressor of bij uw (banden)leverancier/garage lukt dit vanzelfsprekend wel. Het is belangrijk om de banden regelmatig te checken voor een goede bandenspanning.

We kunnen hier een tabel plaatsen van alle beschikbare maten en de bijhorende spanning. Maar het aantal maten wijzigt constant en ons overzicht zal snel verouderd zijn.

Gelukkig is er een oplossing!

Autotransporter als aanhangwagen

Op de meeste aanhangwagens is de bandenspanning op de zijkant aangegeven met een sticker. Maar natuurlijk kan de sticker onleesbaar zijn of zit deze er niet meer. Wat dan?

Gelukkig is er een oplossing: op elke band is de spanning op de wang af te lezen. Deze kan aangegeven zijn in psi, kPa of bar.
Geeft uw bandenspanningsmeter slechts een van de eenheden aan? Dan hebben wij een handige manier om deze om te rekenen:

  • 1 bar is 14.5 psi
  • 1 bar is 100 kPa
  • 100 psi is 6.9 bar
  • 100 kPa is 1 bar

Op onze Algema Fit-Zel aanhangwagens zijn de volgende bandenmaten het meest voorkomend:

  • 195/55R10 > benodigde spanning 6.3 bar / 630 kPa / 91 psi
  • 145R12 8C > benodigde spanning (bij dubbel lucht montage!) 2.7 bar / 270 kPa / 40 psi
  • 195/50R13 > benodigde spanning 6.3 bar / 630 kPa / 91 psi

Vergeet ook niet regelmatig de verdere staat van uw banden te controleren. Oude banden met droogtescheuren verhogen de kans op klapbanden en wettelijk is 1.6mm aan profieldiepte ook op uw aanhangwagen verplicht.

Autotransporter op basis van bestelauto

Bij auto’s is de bandenspanning vaak makkelijker terug te vinden dan bij aanhangwagens.

Bijna altijd is in een van de deursponningen een tabel terug te vinden met de benodigde bandenspanningen. Is die niet meer aanwezig? Dan staat deze ook vermeld in uw instructieboekje. En als laatste redmiddel, natuurlijk ook op de wang van de banden.

Deze kan aangegeven zijn in psi, kPa of bar.
Geeft uw bandenspanningsmeter slechts een van de eenheden aan? Gebruik dan onderstaand hulpmiddel om het om te rekenen:

  • 1 bar is 14.5 psi
  • 1 bar is 100 kPa
  • 100 psi is 6.9 bar
  • 100 kPa is 1 bar

Bij bedrijfswagens kan de bandenspanning op de voor- en achteras verschillen!

Let op: meet uw bandenspanning nooit na een lange rit

Het beste moment om de bandenspanning van uw aanhangwagen of autotransporter te meten is wanneer deze ongeveer 2 uur stilstaat. Met warme banden is een controle onbetrouwbaar.

Een goede richtlijn is om maandelijks uw bandenspanning te controleren. Het beste is om deze controle met een eigen (of in ieder geval hetzelfde) toestel uit te voeren. Afwijkende waarden vallen dan het snelste op.