Weet u aan welke wetten en regelgeving u moet voldoen bij het gebruik van autotransporters? De transportsector hanteert meerdere wetten, richtlijnen en vergunningen. Hierbij maken we een onderscheid tussen de landelijke en Europese richtlijnen. Het is belangrijk dat u op de hoogte bent en passende maatregelen treft om vervelende boetes te voorkomen. De belangrijkste zetten we hier voor u onder elkaar.
Een autotransporter of autoambulance gebruikt u voor het veilig en gemakkelijk vervoeren van voertuigen. Om het transport zo goed mogelijk te laten verlopen zijn landelijke wetten opgesteld. Transporteert u ook voertuigen over de grens? Ga dan van tevoren na of u aanvullende Europese vergunningen en verzekeringen nodig heeft.
De wettelijke regels zijn er niet voor niets. Het zorgt ervoor dat we ons samen inzetten voor een veilig goederenvervoer met autotransporters over de weg. Ook staat hierin vastgelegd aan welke arbeidsvoorwaarden u moet voldoen. Dit voorkomt dat medewerkers te lang achter het stuur zitten en het voorkomt oneerlijke concurrentie in de bedrijfstak.
In Nederland moet u rekening houden met een maximale hoogte, breedte en gewicht voor personenauto’s en aanhangwagens inclusief lading. Kijkend naar een aanhangwagen met rijbewijs BE mag een aanhanger maximaal 4 meter hoog zijn en 2,55 meter breed. Houd daarnaast rekening met een lengte (inclusief dissel) van 12 meter. Wanneer u ook de personenauto meerekent is de maximale lengte 18 meter.
Autotransporters op basis van bestelwagens (autoambulance of oprijwagen) rijdt u met een B- of C-rijbewijs. Het rijbewijs bepaalt het wettelijk toegestane gewicht van de autotransporter. Met een B-rijbewijs is het toegestane max. gewicht van de beladen autotransporter 3500 kg, wat betekent dat het netto laadvermogen beperkt blijft tot max. 1.400 kg voor een zeer licht gebouwd voertuig. Heeft u een C-rijbewijs? Dan kan het wettelijk toegestane laadvermogen veel hoger zijn, op de door ons geleverde Blitzlader HD zelfs 3.600 kg.
De Europese Unie neemt maatregelen om de maatregelen voor (internationale) chauffeurs, concurrentieverhoudingen en de veiligheid te verbeteren. Wanneer u een transportbedrijf heeft of zakelijk goederen vervoert, dan moet u in het bezit zijn van verschillende vergunningen.
Vergunningen voor vervoer binnen Europa
Een Eurovergunning is verplicht wanneer u beroepsgoederen vervoert over de weg. Deze vergunning heeft u nodig voor zowel binnenlands als internationaal vervoer met de autotransporter. De vergunning vraagt u aan bij de NIWO.
Daarnaast is het handig om te weten dat de Euro Vergunningplicht geldt wanneer u voertuigen rijdt met een laadvermogen van over de 500 kg. Daarom is de vergunning niet alleen verplicht voor vrachtwagens, maar in veel situaties ook voor bestelauto’s. Weet u niet zeker wat het maximale laadvermogen is? Deze vindt u ook op het kentekenbewijs.
Als het geen beroepsvervoer is, maar bijvoorbeeld eigen vervoer is, dus vervoer van goederen die van u zelf zijn, heeft u geen Eurovergunning nodig.
Vergunningen voor autotransport vervoer buiten Europa
Komen uw chauffeurs ook buiten Europa? Dan heeft u naast de Eurovergunning een ritmachtiging of een CEMT-vergunning nodig om uw goederen met een autotransporter te vervoeren. De CEMT-vergunning zorgt dat u goederen van en naar landen kunt vervoeren die bij het CEMT-verdrag zijn aangesloten. Onderzoek voor vertrek of de landen waar u doorheen rijdt hierbij zijn aangesloten.
Invoering vrachtwagenheffing
Het kabinet werkt op dit moment aan voorbereidingen om een vrachtwagenheffing in te voeren in Nederland. Dat betekent dat binnenlandse én buitenlandse vrachtwagens heffing moeten betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Zorg dat u op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.
In Nederland moet u als transportbedrijf rekening houden met een aantal vereisten. Dit is alleen van toepassing wanneer het laadgewicht van de autotransporters boven de 500 kilogram komt.
Bij het gebruik van autotransporters bent u verplicht om aan een aantal regelgevingen te voldoen. Niet om het u lastig te maken, maar om de veiligheid te verbeteren voor u en uw chauffeurs. Het periodiek onderhouden van de autotransporter is hier ook een belangrijk onderdeel van. Weet u niet helemaal zeker welke regels, vergunningen en verzekeringen op uw transportbedrijf van toepassing zijn? Vraag een specialist om advies. Op basis van uw voertuigen weten zij waar u rekening mee moet houden.
Daarnaast bent u bij Gedion ook aan het juiste adres voor het laatste nieuws en verschillende soorten autotransporters.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag ook naar onze ALGEMA FIT-ZEL autotransporters waar wij sinds 2020 trotse en exclusieve importeur van zijn.
De limieten voor het gewicht en de afmetingen van autotransporters verschillen per land en zijn afhankelijk van het type autotransporter. In het algemeen zijn er limieten voor de maximale breedte, hoogte, lengte en gewicht van de autotransporter en de lading.
Bij een transportbedrijf in Nederland met een autotransporter met een laadgewicht boven de 500 kilogram heeft u deze vergunningen nodig: Transportvergunning / Eurovergunning van de NIWO. Bij transport buiten Europa heeft u een ritmachtiging of een CEMT-vergunning nodig. Indien u goederen (auto’s) vervoert die uw eigendom zijn is er geen transport-/Eurovergunning noodzakelijk.
Afhankelijk van de afmetingen en het laadgewicht van de autotransporter zijn een aantal verwerkingen onmisbaar. Onderstaande zijn voor autotransporters met een laadgewicht boven de 500 kilogram. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Voertuigverzekering (WA-verzekering). Goederenverzekering.
Bedrijven kunnen zich aan de regelgeving voor autotransporters houden door zich te informeren over de specifieke regels en vereisten in hun land en regio. De regels hangen af van het laadgewicht en omvang van de autotransporter.
Het niet naleven van de regelgeving voor autotransporters kan ernstige gevolgen hebben. Denk aan boetes, strafrechtelijke vervolging, verlies van vergunningen en verzekeringen, en mogelijke schadeclaims. Daarnaast brengt het de veiligheid van de chauffeurs en omstanders in gevaar.