We spreken ze vrijwel dagelijks, ondernemers in de automotive die een autotransporter zoeken op rijbewijs B.
Een logische vraag, want een oprijwagen op B-rijbewijs heeft zijn voordelen:
De auto uit het voorbeeld mag wettelijk 830 kg laden. Zelfs een Fiat 500 (benzine) weegt al 975 kg en de laatste niet elektrische Smart Fortwo 840 kg.
Met de huidige generatie bestelwagens (chassis op B-rijbewijs) is het behalen van voldoende laadvermogen voor vervoer van moderne (hybride/elektrische) auto’s technisch onmogelijk.
Natuurlijk kunt u de auto lager op kenteken krijgen, door deze geheel kaal (zonder lier/oprijplaten/tussenvloer/zij afscherming, etc.) te laten keuren, maar bij 95% van de oprijwagens worden die opties na de keuring gewoon gemonteerd.
Het resultaat: de eigenaar of bestuurder van deze autotransporter rijdt zo goed als altijd overbeladen.
We horen het u al denken, die zijn er niet.
Deze zijn er juist wel, er zijn alleen maar voordelen!
Neem alle wettelijke eisen waar u bij het kopen van een autotransporter met rijbewijs C aan voldoet:
Verzekeraars zijn goed in de kleine lettertjes en 98% van de verzekerden leest niet alle polisvoorwaarden.
Om u goed te informeren leest u hieronder een aantal regels uit polisvoorwaarden:
Wanneer is uw schade niet verzekerd:
Inderdaad, in Nederland controleren ze (nog) relatief weinig. De KLPD én de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleren regelmatig en de verwachting is dat dit zeker niet verminderd.
Is er sprake van een bedrijfsmatige overtreding? Dan is er vaak sprake van een economisch delict.
Bij een overschrijding van de totaal toelaatbare massa van meer dan 10% is de controleur verplicht om u te laten afladen. Het gaat om een totaalgewicht van 3.850 kg of hoger.
U moet ook afladen wanneer u de aslast of kogeldruk met meer dan 20% overschrijdt.
In onze buurlanden is kans op een controle groter
Op bijna alle Duitse snelwegen komt u naast de regelmatig gesignaleerde Autobahnpolizei ook de BALM (Bundesamt fu%CC%88r Logistik und Mobilita%CC%88t) tegen, voorheen was dit de BAG. Een controle door de BALM betekent een lange stilstand en bekend is dat deze mensen hun werk „gru%CC%88ndlich” doen. Met een grote kans op 2 boetes voor bestuurder én kentekenhouder.
De boetes zijn in Duitsland nog wel betaalbaar. In België betekent 15% overbeladen (525kg) al € 800 boete (bron).
Een economisch delict is (in Nederland) een overtreding of misdrijf tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Voorbeelden van overtredingen zijn:
Straffen uit de Wet op de Economische Delicten zijn vaak hoger dan straffen uit de reguliere (straf-) wetgeving. Afhankelijk van de overtreden wet kennen ze een straf toe. Dit varieert van boetes, bestuurlijke boete tot een gevangenisstraf. Daarnaast schaadt het de continuïteit en reputatie van uw onderneming. En er gelden forsere straffen bij een herhaling.
Die professionele uitstraling van uw bedrijf is natuurlijk belangrijk.
Voordelen wanneer u een autotransporter huurt of bezit met rijbewijs C:
Ter informatie: wij verhuren géén autotransporters.
Een laatste onverwacht voordeel: doordat de maximale snelheid lager ligt, daalt ook het brandstofverbruik aanzienlijk.
De B-rijbewijs versie is tenslotte vaak technisch identiek en hoge snelheden zorgen voor een hoger verbruik.